01Visste du? Domen inför den stora vita tronen började för länge sedan

Många människor tror att domen inför den stora vita tronen, så som den förutsagts i Uppenbarelseboken, innebär att när Herren återvänder i de sista dagarna kommer han att placera ett skrivbord uppe i skyn där han sedan sätter sig ner, rullar upp bokrullen och dömer varenda människa för att avgöra om hon ska till himlen eller till helvetet, baserat på hennes uppförande. I fantasin kan allt det här verka ganska rimligt, men kommer Gud verkligen att utföra allt så som vi föreställer oss? Sanningen är att den dom inför den stora vita tronen som förutsägs i Uppenbarelseboken bara var en vision som Johannes hade – det var inte verklighet. Så exakt hur kommer Herren då att genomföra domen inför den stora vita tronen när han återvänder?

Bibelverser som referens

”Och jag såg en stor vit tron och honom som satt på den, från vars ansikte jorden och himlen flydde. Och det fanns ingen plats åt dem. Och jag såg de döda, stora och små, stå inför Gud, och böckerna öppnades. Och ännu en bok öppnades, nämligen livets bok. Och de döda dömdes efter det som stod skrivet i böckerna, efter sina gärningar” (Upp 20:11–12).

”Och om någon människa hör mina ord och inte håller dem, dömer jag inte honom, för jag har inte kommit för att döma världen, utan för att frälsa världen. Den som avvisar mig och inte tar emot mina ord har en som dömer honom; det ord som jag har talat ska döma honom på den sista dagen” (Joh 12:47–48).

”Fadern dömer inte någon utan han har överlåtit all dom åt Sonen …” (Joh 5:22).

”Ty tiden är inne att domen måste börja med Guds hus” ( 1 Pet 4:17).

02Varför måste Gud utföra ytterligare en verksetapp – domens verk – i de sista dagarna?

Herren Jesu återlösningsverk i nådens tidsålder innebar bara att mänskligheten fick förlåtelse för sina synder. Det befriade inte människorna från deras fördärvade sinnelag; deras arrogans, inbilskhet, själviskhet, girighet, ohederlighet, svekfullhet och andra sataniska sinnelag kvarstod. Om inte dessa fördärvade sinnelag åtgärdas, kommer folk ständigt att synda, motarbeta och svika Gud, fjättrade i ett kretslopp av synder och syndabekännelser, oförmögna att kasta av sig sin syndiga naturs bojor och bli helt och hållet frälsta av Gud. Gud har återvänt i köttet i de sista dagarna för att frälsa oss till fullo. Han har uttryckt alla sanningar för att rena och rädda mänskligheten, och han utför domsverket med början i Guds hus för att åtgärda människornas syndiga natur och sataniska sinnelag, så att vi ska kunna kasta av oss synden, renas och bli frälsta av Gud.

Bibelverser som referens

”Sannerligen, sannerligen säger jag er: Var och en som begår synd är syndens slav. Slaven blir inte kvar i huset för alltid, men sonen blir kvar för alltid” (Joh 8:34-35).

”För jag är Jehova, er Gud. Därför ska ni helga er och ni ska vara heliga, för jag är helig” (3 Mos 11:44).

”Som bevaras av Guds makt genom tron till den frälsning som är redo att uppenbaras i den sista tiden” ( 1 Pet 1:5).

”Så Kristus offrades en gång för att bära mångas synder; och för dem som väntar honom skall han uppenbara sig för andra gången utan synd för att frälsa dem” (Hebr 9:28).

”Saliga de som tvättar sina kläder rena. De skall få tillgång till livets träd och komma in genom portarna till staden” (Upp 22:14).

03Hur Gud utför domsverket i de sista dagarna för att rena och frälsa mänskligheten helt och hållet

I de sista dagarna uttrycker Gud sanningen för att döma och blottlägga mänsklighetens sataniska natur av synd och motstånd mot Gud, och han uppenbarar sitt rättfärdiga och heliga sinnelag som inte tolererar några överträdelser. Genom Guds ords dom, tuktan, prövningar och förädling ser människor tydligt sanningen och kärnan i sitt eget sataniska fördärv. De kan avsky och överge sig själva och verkligen omvända sig till Gud. De börjar söka sanningen, omsätta sanningen i praktiken och leva efter Guds ord, och successivt kastar de av sig sin sataniska naturs bojor, renas och blir människor som verkligen underkastar sig och dyrkar Gud.

Bibelverser som referens

”Jag har mycket mer att säga er, men ni kan inte ta emot det nu. Men när han, sanningens Ande, kommer, ska han leda er till hela sanningen” (Joh 16:12–13).

”Helga dem genom din sanning: Ditt ord är sanning” (Joh 17:17).

”Och det skall ske, sade Jehova, att i hela landet skall två tredjedelar utrotas och dö, men en tredjedel skall lämnas kvar. Och jag skall föra den tredjedelen genom elden och rena dem så som man renar silver, och jag skall pröva dem så som man prövar guld; de skall åkalla mitt namn, och jag skall höra dem. Jag skall säga ’det är mitt folk’ och de skall säga ’Jehova är min Gud’” (Sak 13:8-9).

”Gå din väg Daniel, för orden är tillslutna och förseglade fram till ändens tid. Många ska bli renade och gjorda vita och prövade. Men syndarna ska synda, och ingen av syndarna ska förstå, men de förståndiga ska förstå” (Dan 12:9–10).

04Konsekvenserna av att vägra acceptera Guds dom i de sista dagarna

När Gud utfärdar sin dom från den stora vita tronen i de sista dagarna, blir han först till kött, uttrycker sanningen och inleder domsverket med Guds hus och skapar en skara övervinnare innan katastroferna anländer. Så snart Guds domsverk är avslutat låter han stora katastrofer regna ned och börjar belöna de goda och straffa de onda. De som dåraktigt väntar på att Herren ska komma på ett moln, som vägrar att acceptera hans dömande verk i de sista dagarna och som inte har blivit renade och frälsta, kommer att svepas med i katastroferna under gråt och tandagnisslan.

Bibelverser som referens

”Många kommer att säga till mig på den dagen: ’Herre, Herre, har vi inte profeterat i ditt namn, och drivit ut onda andar i ditt namn, och gjort många underbara verk i ditt namn?’ Och då ska jag betyga för dem: ’Jag har aldrig känt er; avlägsna er från mig, ni som gör det orättfärdiga’” (Matt 7:22-23).

”Se, han kommer med moln; och varje öga skall se honom, också de som genomborrade honom; och alla släkten på jorden skall jämra sig på grund av honom. Ja, Amen” (Upp 1:7).

”Men de fega och otroende och de avskyvärda och mördare och otuktiga och trollkarlar och avgudadyrkare och alla lögnare ska få sin del i sjön som brinner av eld och svavel. Det är den andra döden” (Upp 21:8).

”Låt den som är orättfärdig fortsätta vara orättfärdig och den som är smutsig fortsätta vara smutsig, och låt den som är rättfärdig fortsätta vara rättfärdig och den som är helig fortsätta vara helig. Se, jag kommer snart, och jag har min lön med mig för att ge var och en efter de gärningar han gjort” (Upp 22:11-12).

Domen inför den stora vita tronen började för länge sedan

Officiell webbplats