1. Vad Guds kyrka och religiösa grupper är

Bibelverser som referens:

”Och Jesus gick in i Guds tempel och drev ut alla dem som sålde och köpte i templet. Han välte penningväxlarnas bord och stolarna för dem som sålde duvor och han sade till dem: ’Det står skrivet: Mitt hus ska kallas ett bönehus, men ni har gjort det till ett rövarnäste’” (Matt 21:12–13).

”Och skriv till Laodiceas församlings ängel: Så säger han som är Amen, den trovärdiga och sannfärdiga vittnet, begynnelsen till Guds skapelse: Jag känner dina gärningar, att du varken är kall eller varm. Jag skulle önska att du var kall eller varm. Men eftersom du är ljum, och varken kall eller varm, ska jag spy ut dig ur min mun. Du säger ju: 'Jag är rik, ja, jag har vunnit rikedomar och behöver intet'; och du vet icke att du just är eländig och ömkansvärd och fattig och blind och naken” (Upp 3:14–17).

”Och han ropade mäktigt med stark röst och sa: ’Det stora Babylon har fallit, det har fallit och blivit djävlars boning och alla orena andars tillhåll och ett näste för alla orena och avskyvärda fåglar. För alla folk har druckit hennes otukts vredesvin, och jordens kungar har begått otukt med henne och jordens köpmän har blivit rika på hennes överflöd av lyx’” (Upp 18:2–3).

Relevanta ord från Gud:

I varje stadium av Guds verk finns det också motsvarande krav på människan. Alla som befinner sig i den helige Andes ström besitter den helige Andes närvaro och fostran, och de som inte befinner sig i den helige Andes ström står under Satans befäl och saknar helt den helige Andes verk. De människor som befinner sig i den helige Andes ström är de som accepterar Guds nya verk och samarbetar i Guds nya verk. Om de som befinner sig i denna ström inte kan samarbeta, och inte kan omsätta sanningen i praktiken så som Gud kräver under denna tid, kommer de att tuktas och i värsta fall överges av den helige Ande. Dessa som accepterar den helige Andes nya verk kommer att leva i den helige Andes ström och få den helige Andes omsorg och beskydd. De som är villiga att omsätta sanningen i praktiken får upplysning av den helige Ande, och de som är ovilliga att omsätta sanningen i praktiken tuktas av den helige Ande och kan även komma att bestraffas. Oavsett vilken typ av person de är kommer Gud, förutsatt att de befinner sig i den helige Andes ström, att ta ansvar för alla dem som accepterar hans nya verk för hans namns skull. De som förhärligar hans namn och är villiga att omsätta hans ord i praktiken kommer att få hans välsignelser; de som inte lyder honom och inte omsätter hans ord i praktiken kommer att straffas av honom. De människor som befinner sig i den helige Andes ström är dessa som accepterar det nya verket, och eftersom de har accepterat det nya verket, måste de samarbeta på rätt sätt med Gud och inte bete sig som rebeller som inte gör sin plikt. Det här är det enda krav Gud ställer på människan. Men så är inte fallet när det gäller dem som inte accepterar det nya verket: De befinner sig utanför den helige Andes ström och den helige Andes tuktan och förebråelser gäller inte dem. De här människorna lever hela dagarna i köttet, de lever i sitt sinne och allt de gör överensstämmer med den lärosats som skapats av deras egen hjärnas analys och forskning. Det här inte vad som krävs av den helige Andes nya verk, och än mindre är det samarbete med Gud. De som inte accepterar Guds nya verk saknar Guds närvaro och dessutom saknar de Guds välsignelser och beskydd. De flesta av deras ord och handlingar håller fast vid de krav som den helige Andes verk ställde förr; de är trossatser, inte sanningen. Dessa trossatser och föreskrifter räcker för att bevisa att de här människornas samling inte är något annat än religion; de är inte Guds utvalda eller föremål för hans verk. När alla dessa människor samlas kan det bara kallas en stor religiös kongress; det kan inte kallas en kyrka. Detta är ett oföränderligt faktum. De har inte den helige Andes nya verk; det de gör påminner om religion, det de lever ut verkar vara fullt av religion;. De har inte den helige Andes närvaro och verk, än mindre är de kvalificerade att ta emot den helige Andes tuktan eller upplysning. Alla de här människorna är livlösa kroppar och daggmaskar utan andlighet. De vet ingenting om människans upproriskhet och motstånd, det vet inget om alla människans ogärningar och än mindre vet de om hela Guds verk och vad Gud vill idag. De är okunniga, usla människor allihop, avskum som inte passar att kallas troende! Inget de gör har något med Guds förvaltning att göra och än mindre kan det rubba Guds planer. Deras ord och handlingar är alltför motbjudande, alltför patetiska, och helt enkelt ovärdiga att ens nämna. Inget de gör, som inte befinner sig i den helige Andes ström, har någonting att göra med den helige Andes nya verk. Därför saknar de den helige Andes fostran vad de än gör, och dessutom saknar de den helige Andes upplysning. De är nämligen allesamman människor som inte älskar sanningen och som den helige Ande har föraktat och förkastat. De kallas ogärningsmän eftersom de vandrar i köttet och gör vadhelst som behagar dem under Guds fana. Medan Gud verkar är de avsiktligt fientliga till honom och agerar tvärtemot honom. Människans underlåtenhet att samarbeta med Gud är i sig själv ytterst upprorisk, så nog kommer väl dessa människor som avsiktligt går tvärs emot Gud att få sitt rättmätiga straff?

– Ordet, vol 1. Guds framträdande och verk. Guds verk och människans trosutövning

”Men jag säger er, att på denna plats finns någon som är större än templet. Men om ni hade förstått vad detta betyder, ’Jag vill ha barmhärtighet och inte offer’, så skulle ni inte ha dömt de oskyldiga. För Människosonen är Herre också över sabbaten” (Matt 12:6–8). Vad syftar ”templet” på här? För att uttrycka det enkelt syftar det på en praktfull, hög byggnad, och i lagens tidsålder var templet en plats för präster att tillbe Gud. När Herren Jesus sa att ”på denna plats finns någon som är större än templet”, vem syftade då ”någon” på? Det är uppenbart att denna ”någon” är Herren Jesus i köttet, för han var den ende som var större än templet. Vad sa dessa ord till folk? De uppmanade folk att komma ut ur templet – Gud hade redan lämnat templet och var inte längre verksam där, så folk borde söka Guds fotspår utanför templet och följa hans steg i hans nya verk. När Herren Jesus sa detta fanns det en premiss bakom hans ord, nämligen att under lagen hade folk kommit att betrakta templet som någonting större än Gud själv. Folk tillbad alltså templet snarare än Gud, så Herren Jesus uppmanade dem att inte dyrka avgudar utan istället dyrka Gud, för han är högst. Därför sa han: ”Jag vill ha barmhärtighet och inte offer.” Det framgår klart att i Herren Jesu ögon dyrkade de flesta människor som levde under lagen inte Jehova längre, utan offrade bara på ren rutin, och Herren Jesus förklarade att detta utgjorde avgudadyrkan. Dessa avgudadyrkare såg templet som någonting större och högre än Gud. I deras hjärtan fanns bara templet, inte Gud, och om de förlorade templet skulle de förlora sin boning. Utan templet hade de ingenstans att tillbedja och kunde inte utföra sina offer. Deras så kallade ”boning” är den plats där de använde den falska förespeglingen att de tillbad Jehova Gud för att kunna vistas i templet och bedriva sina privata affärer. Deras så kallade ”offrande” bestod bara i att de bedrev sina personliga privata affärer under sken av att de gjorde sin tjänstgöring i templet. Detta var skälet till att folk på den tiden såg templet som större än Gud. Herren Jesus sa dessa ord som en varning till folk eftersom de använde templet som en fasad och offren som en täckmantel för att lura folk och lura Gud. Om man tillämpar de här orden på vår tid så är de fortfarande lika giltiga och lika relevanta. Även om folk i dag har upplevt andra Guds verk än människorna i lagens tidsålder, är kärnan i deras natur densamma.

– Ordet, vol 2. Om att känna Gud. Guds verk, Guds sinnelag och Gud själv III

Föregående: 2. Syftet och meningen med att Gud inkarnerades i Kina för att verka i de sista dagarna

Nästa: 2. Varför Gud välsignar enbart den kyrka som accepterar och lyder hans verk och varför Gud förbannar den religiösa världen

Om du har några svårigheter eller frågor som rör din tro, kontakta oss när du vill.

Inställningar

  • Text
  • Teman

Rena bakgrundsfärger

Teman

Stil

Stilstorlek

Radavstånd

Radavstånd

Sidbredd

Innehåll

Sök

  • Sök i denna text
  • Sök i denna bok

Kontakta oss via Messenger