2. Vad det egentligen innebär att bli uppryckt och hur man kan bli upplyft inför Guds tron

Bibelverser som referens:

”Och vid midnatt utstöttes ett rop: Se, brudgummen kommer, gå ut för att möta honom. Då steg alla dessa jungfrur upp och gjorde i ordning sina facklor. Och de oförståndiga sade till de kloka: Ge oss av er olja, för våra facklor har slocknat. Men de kloka svarade och sade: Nej, den kommer inte att räcka för både oss och er, utan gå hellre till dem som säljer och köp åt er. Och medan de var på väg för att köpa kom brudgummen, och de som var redo gick in till bröllopsfesten med honom, och dörren stängdes” (Matt 25:6–10).

”Se, jag står vid dörren och knackar på; om någon man hör min röst och öppnar dörren, ska jag gå in till honom och äta med honom och han med mig” (Upp 3:20).

”Den som har ett öra, låt honom höra vad Anden säger till församlingarna” (Upp 2:7).

”Mina får lyssnar till min röst, jag känner dem och de följer mig” (Joh 10:27).

”Det är de som följer Lammet vart han än går” (Upp 14:4).

Relevanta ord från Gud:

Att ”ryckas upp” betyder inte att man förflyttas från en låg plats till en hög plats, vilket folk kanske föreställer sig; detta är ett enormt missförstånd. Att ”ryckas upp” syftar på att jag förutbestämmer och sedan utväljer. Det är riktat till alla dem som jag har förutbestämt och utvalt. Alla de som rycks upp är människor som har vunnit ställning som förstfödda söner eller som tillhör Guds folk. Detta är fullkomligt oförenligt med människors uppfattning. De som vill ha del i mitt hus i framtiden är alla sådana som har ryckts upp till mig. Detta är absolut sant, oföränderligt och ovedersägligt. Det är en motattack mot Satan. Var och en som jag har förutbestämt ska ryckas upp till mig.

– Ordet, vol 1. Guds framträdande och verk. Kristi yttranden i begynnelsen, Kapitel 104

Eftersom vi söker efter Guds fotspår måste vi söka efter Guds vilja, efter Guds ord, efter Guds yttranden – för där Gud uttalar nya ord, där finns Guds röst, och där Guds fotspår finns, där finns Guds gärningar. Där Guds uttryck finns, där framträder Gud, och där Gud framträder, där finns sanningen, vägen och livet. När ni har sökt efter Guds fotspår har ni ignorerat orden: ”Gud är sanningen, vägen och livet.” Och därför tror många människor inte att de har funnit Guds fotspår ens när de tar emot sanningen, och ännu mindre erkänner de Guds framträdande. Vilket allvarligt misstag! Guds framträdande kan inte fås att gå ihop med människans föreställningar, och än mindre kan Gud framträda på människans begäran. Gud gör sina egna val och har sina egna planer när han utför sitt verk; därtill har han sina egna syften och sina egna metoder. Oavsett vilket verk han utför har han inget behov av att diskutera det med människan eller söka hennes råd, än mindre behöver han underrätta varenda människa om sitt verk. Detta är Guds sinnelag, något som dessutom alla måste inse. Om ni vill bevittna Guds framträdande, om ni vill följa Guds fotspår, då måste ni först lämna era egna föreställningar bakom er. Ni kan inte kräva att Gud ska göra si eller så, och än mindre kan ni sätta upp era egna ramar för honom och anpassa honom efter era egna föreställningar. Istället ska ni fråga hur ni ska söka efter Guds fotspår, hur ni skall ta emot Guds framträdande och hur ni skall underkasta er Guds nya verk: Det här är vad människan ska göra. Eftersom människan inte är sanningen och inte äger sanningen, måste hon söka, acceptera och lyda.

– Ordet, vol 1. Guds framträdande och verk. Bilaga 1: Guds framträdande har inlett en ny tidsålder

Om människan tror på Gud måste hon följa honom tätt i spåren, steg för steg; hon måste ”följa Lammet varthelst det går”. De människorna är de enda som söker den sanna vägen, de enda som känner till den helige Andes verk. Människor som är slaviskt bokstavstroende och slaviskt följer trossatser har eliminerats av den helige Andes verk. I varje tidsperiod kommer Gud att starta nytt verk, och i varje tidsperiod kommer det att bli en ny början bland människorna. Om det enda människan gör är att hålla fast vid sanningarna att ”Jehova är Gud” och ”Jesus är Kristus”, vilket är sanningar som endast gäller i sina respektive tidsåldrar, då kommer hon aldrig att hålla jämna steg den heliga Andes verk och kommer aldrig att kunna få den helige Andes verk. Oavsett hur Gud arbetar följer människan honom utan minsta tvekan, och hon följer tätt efter. Hur skulle människan då kunna elimineras av den helige Ande? Oavsett vad Gud gör, om bara människan är säker på att det är den helige Andes verk, och utan att tvivla samarbetar i den helige Andes verk och försöker uppfylla Guds krav, hur skulle hon då kunna straffas? Guds verk har aldrig upphört, hans fotsteg har aldrig stannat upp, och ända tills hans förvaltningsverk fullbordas kommer han alltid att vara verksam och aldrig stanna upp.

– Ordet, vol 1. Guds framträdande och verk. Guds verk och människans trosutövning

Det allra viktigaste med att följa Gud är att allt ska vara enligt hans ord i dag: Vare sig du strävar efter att träda in i livet eller uppfylla Guds vilja måste allting vara centrerat kring Guds ord i dag. Om det du samtalar om och strävar efter inte är centrerat kring Guds ord i dag är hans ord främmande för dig och du är helt berövad den helige Andes verk. Vad Gud vill ha är människor som följer i hans fotspår. Det spelar ingen roll hur underbart och rent det du förstod förut är, Gud vill inte ha det och om du inte kan lägga bort sådana ting kommer de att bli ett kolossalt hinder för ditt inträde i framtiden. Alla som kan följa den helige Andes nuvarande ljus är välsignade. Människorna i gångna tider följde också i Guds fotspår, men de kunde inte följa fram till idag; det här är välsignelsen för människorna i de sista dagarna. De som kan följa den helige Andes nuvarande verk och som kan följa i Guds fotspår, så att de följer honom varthelst han leder dem – det är människor som är välsignade av Gud. De som inte följer den helige Andes nuvarande verk har inte trätt in i Guds ords verk, och hur mycket de än arbetar, hur svårt de än lider och hur mycket de än springer omkring betyder det ingenting för Gud och han kommer inte att berömma dem. I dag befinner sig alla de som följer Guds nuvarande ord i den helige Andes ström; de som är främmande för Guds ord i dag befinner sig utanför den helige Andes ström och sådana människor får inte Guds beröm. Tjänande som är åtskilt från den helige Andes nuvarande yttranden är ett köttets och föreställningarnas tjänande och det kan omöjligt vara enligt Guds vilja. Om människor lever bland religiösa föreställningar är de oförmögna att göra något som passar Guds vilja och även om de tjänar Gud, tjänar de mitt bland sina inbillningar och föreställningar och är helt oförmögna att tjäna enligt Guds vilja. De som inte kan följa den helige Andes verk förstår inte Guds vilja, och de som inte förstår Guds vilja kan inte tjäna honom. Gud vill ha ett tjänande efter sitt eget hjärta; han vill inte ha ett föreställningarnas och köttets tjänande. Om människor är oförmögna att följa stegen i den helige Andes verk lever de i föreställningar. Sådana människors tjänande avbryter och stör, och en sådan tjänst går Gud emot. De som inte kan följa i Guds fotspår är därför oförmögna att tjäna honom; de som är oförmögna att följa i Guds fotspår gör helt klart motstånd mot honom och kan inte vara förenliga med honom. ”Att följa den helige Andes verk” är lika med att förstå Guds vilja i dag, att kunna agera enligt hans nuvarande krav, att kunna lyda och följa dagens Gud och att träda in enligt hans senaste yttranden. Bara en sådan människa följer den helige Andes verk och befinner sig i den helige Andes ström. Sådana människor är inte bara kapabla att få Guds lovord och att se honom, utan de kan också lära känna Guds sinnelag utifrån hans senaste verk, och känna till människans föreställningar och olydnad, liksom hennes natur och väsen, utifrån Guds senaste verk; vidare är de i stånd att succesivt uppnå förändringar i sinnelaget under sin tjänst. Dessa människor är de enda som kan vinna Gud och som verkligen hittat den sanna vägen. De som elimineras genom den helige Andes verk är människor som är oförmögna att följa Guds senaste verk och som gör uppror mot det. Att dessa människor öppet motsätter sig Gud beror på att han har gjort ett nytt verk och att hans bild inte stämmer med deras föreställning – till följd av det sätter de sig öppet upp mot Gud och kritiserar honom, vilket leder till att han avskyr och förkastar dem. Att ha kunskap om Guds senaste verk är ingen lätt sak, men om människorna har lust att lyda och söka hans verk kommer de att få möjlighet att se honom och vinna den helige Andes senaste vägledning. De som avsiktligt motsätter sig Guds verk kan varken få den helige Andes upplysning eller Guds vägledning. Huruvida människorna kan ta emot Guds senaste verk eller ej beror därför på Guds nåd, på deras strävan och avsikter.

Alla som kan lyda den helige Andes yttranden blir välsignade. Det spelar ingen roll hur de en gång var eller hur den helige Ande brukade verka i deras inre – de som har vunnit Guds senaste verk är de mest välsignade, och de som är oförmögna att följa det senaste verket i dag blir eliminerade. Gud vill ha dem som kan ta emot det nya ljuset och som accepterar och har kunskap om hans senaste verk. Varför är det sagt man måste vara en kysk jungfru? En kysk jungfru kan söka den helige Andes verk och förstå det nya och dessutom lägga bort gamla föreställningar samt lyda Guds verk i dag. Denna skara människor, som accepterar dagens nyaste verk, var förutbestämda av Gud före tidsåldrarna och är de mest välsignade av alla människor. Ni hör genast Guds röst och skådar hans framträdande, och därför har ingen i himlen eller på jorden eller i tidens historia någonsin varit mer välsignad än vad ni – denna skara människor – är.

– Ordet, vol 1. Guds framträdande och verk. Känn till Guds senaste verk och följ i hans fotspår

Föregående: 1. Huruvida “att bli uppryckt” verkligen betyder att man förs upp i luften eller himlen, och huruvida det himmelska riket är på jorden eller i himlen

Nästa: 1. Grundvalen för Guds inkarnation i Kina i de sista dagarna i Bibelns profetior och i Guds ord

Om du har några svårigheter eller frågor som rör din tro, kontakta oss när du vill.

Inställningar

  • Text
  • Teman

Rena bakgrundsfärger

Teman

Stil

Stilstorlek

Radavstånd

Radavstånd

Sidbredd

Innehåll

Sök

  • Sök i denna text
  • Sök i denna bok

Kontakta oss via Messenger